Som Mina sidor-medlem får du tillgång till personliga tjänster, unika erbjudanden, tävlingar och mycket annat – helt utan kostnad! Och har du en reskassa kopplad till ditt Resekort kan du även ladda kortet via Mina sidor.

Nedan kan du läsa svaren på de mest förekommande frågorna om Mina sidor.

Frågor och svar om Mina sidor

Jag har glömt mitt lösenord!

Använd funktionen "Glömt lösenord?" på Mina sidors startsida, skriv in din e-postadress i fältet och klicka på "Skicka lösenord". Ett mail med bekräftelselänk skickas. Klicka på den så skickas en länk för att skapa nytt lösenord till din e-postadress.

Kan jag byta lösenord?

Du kan som inloggad ändra ditt lösenord. Gå till "Min profil" och fyll i eventuella saknade uppgifter.

Varför syns ingen grön ladda-knapp?

Du har troligen ett "Period F"-periodkort. Dessa säljs med fasta perioder, vill du kunna ladda via Mina sidor får du be om detta nästa gång du laddar ditt kort i butik. Läs gärna mer om laddning.

Det kan också vara så att du redan har en väntande laddning på kortet.

Jag har registrerat mig på Mina sidor men har inte fått något aktiveringsmail och då kan jag inte logga in!

Kolla om aktiveringsmailet har hamnat i ditt e-postprograms skräpkorg. Aktiveringsmailet blir betraktat som spam/skräppost av vissa e-postprogram.

Prova att skicka efter ett nytt aktiveringsmail, använd länken "Nytt aktiveringsmail" på Mina sidors startsida. Om inte det fungerar maila till minasidor@hlt.se.

Det kan även bero på att du skrivit in fel e-postadress vid registreringen.

Försöker registrera mitt kort via 'Mina Sidor' men får meddelandet att kortet inte finns i systemen.

Om du nyligen har köpt ditt kort kan det bero på att kortdatabasen inte blivit uppdaterad med just ditt kortnummer, prova igen om en eller två dagar. Om ditt kort efter 1-2 dagar fortfarande inte kan registreras, vänd dig till en av våra Kundservicebutiker och be personalen där att föra över din period eller reskassa till ett nytt kort.

Jag laddade kortet på nätet för tre dagar sedan, men det står fortfarande "Väntande laddning". Betyder det att jag inte kan använda kortet än?

En beställd laddning blir överförd till ditt resekort nästa gång du gör ett biljettköp. Tänk på att det tar cirka 12 timmar (36-48 timmar i landsbygdstrafik) från laddningstillfället till det är möjligt att överföra en laddning.

Laddningar som beställs via Hallandstrafikens Mina sidor kan bara överföras vid köp av biljett i Hallandstrafikens bussar, automater (även automaterna på Göteborg C) eller försäljningsställen i Halland. Beställda laddningar överföres ej vid så kallad kortinspektion.

Jag beställde i söndags en laddning till min reskassa. I tisdags köpte jag en biljett i automaten på stationen i Lund men laddningen överfördes inte. Varför?

Laddningar av reskassa som beställs via Hallandstrafikens Mina sidor kan bara överföras vid köp av biljett i Hallandstrafikens bussar, automater (även automaterna på Göteborg C, Mölndal och Borås) eller försäljningsställen inom Hallands län.

När laddningen är överförd kan du använda ditt resekort för köp av biljett i Lund på Skånetrafikens bussar, automater eller försäljningsställen.

Jag har Resekort Period och jag skulle även vilja ha en reskassa på mitt resekort. Kan jag ladda min reskassa på Mina sidor?

För att kunna ladda din reskassa på Mina sidor krävs det att du redan har en aktiv reskassa d.v.s. att du har eller har haft en summa pengar på kortet.

Första gången du laddar din reskassa gör du det på något av Hallandstrafikens försäljningsställen.

Varför tar det 12 timmar innan laddningen kan aktiveras?

Detta beror på hur vårt biljettsystem är uppbyggt. Laddningarna som görs via Mina sidor skickas ut till det centrala systemet 8 gånger per dygn (var 3:e timme) därefter skickas informationen ut och hamnar direkt i våra automater samt butiker och därefter i bussarna via så kallade WLAN-punkter.

Stadsbussarna kör förbi dessa fortast, därför får de först ta del av ny information. Det tar lite längre tid för regionbussarna att passera dessa WLAN-punkter, därför kan det ta länge tid för dem att veta att ditt kort ska ha en laddning. Snabbast går det när du köper biljett i våra Kundservicebutiker och våra automater (6 timmar).

Varför måste jag aktivera laddningen inom 180 dagar?

En begränsning i vårt system gör att laddningar bara kan vänta på kortet i 180 dagar, har du inte rest inom den perioden får du kontakta oss, så hjälper vi dig.

Varför kan jag inte ladda mitt periodkort? Det står kostnad -10 kr!

Detta beror på att systemet inte känner igen kortet (det är vårt fel eftersom vi bytt namn på produkten sedan den köptes av dig).

Du löser det genom att ladda en gång hos återförsäljare eller i butik, därefter ska det gå att ladda på Mina sidor igen.

Vad händer när jag spärrar kortet?

Du får hemskickat ett nytt kort med SAMMA VÄRDE till den adress som finns registrerad här under din profil.

Kortet skickas oftast samma dag, men det kan ta upp till fem arbetsdagar.